Past Simple
Na początek: powtórka. Przypomnijmy sobie budowę najprostszego czasu przeszłego, czyli Past Simple. Kluczowe tu są konstrukcje zdania twierdzącego, przeczącego i pytającego.
Obejrzyj krótki filmik i uzupełnij wzory poszczególnych zdań, a następnie uzupełnij przykłady na każdy z nich.
Budowa zdania twierdzącego
podmiot + czasownik w drugiej formie + reszta zdania
Przykład
I bought a ticket to New Zealand yesterday. [Kupiłam bilet do Nowej Zelandii wczoraj.]
Budowa zdania pytającego
pytajnik (DID) + podmiot + czasownik w pierwszej formie + reszta zdania
Przykład
Did you ask her to join you on the trip to New Zealand? [Czy zapytałeś, czy dołączy do ciebie na wycieczkę do Nowej Zelandii?]
Budowa zdania przeczącego
podmiot + DID + NOT/didn’t + czasownik w pierwszej formie + reszta zdania
Przykład
She didn’t answer any of my calls. [Ona nie odebrała żadnego z moich telefonów.]
Zatrzymajmy się na moment zanim przejdziemy dalej i przypomnijmy sobie po krótce co to są te czasowniki regularne i nieregularne. Ujmując różnicę w sposób najprostszy, można powiedzieć, że do czasowników regularnych dodajemy końcówkę -ed, jak np. spray – sprayed (rozpylać), watch – watched (oglądać), love – loved (kochać), miss – missed (tęsknić). Natomiast w przypadku czasowników nieregularnych, ich forma zmienia się całkowicie i żeby je opanować, trzeba się ich nauczyć na pamięć, np. buy – bought (kupić), fly – flew (lecieć), do – did (robić), be – was/were (być).
Czasownik w drugiej formie występuje wyłącznie w zdaniach twierdzących, a w pytających i przeczących wraca do formy podstawowej.
Past Simple – jak go używać?
Na filmie zostały zaprezentowane 3 podstawowe zastosowania czasu Past Simple, przyjrzyjmy się im ponownie.
Czas Past Simple stosujemy w następujących sytuacjach:
- do wyrażania jednorazowych czynności dokonanych i zakończonych w przeszłości, przy czym mówimy, kiedy one miały miejsce:
I went out with my friends last night. [Wyszłam na miasto ze znajomymi wczoraj.] - do opisywania czynności krótkich, które wydarzyły się kolejno jedna po drugiej:
I came back home, I played music and I started dancing. [Wróciłam do domu, puściłam muzykę i zaczęłam tańczyć.] - do opisywania przeszłych zwyczajów, nawyków i nałogów:
They smoked a lot when they were younger. [Palili dużo, kiedy byli młodsi.]
Czas na wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce i wykonanie kilku ćwiczeń. Do dzieła!