Webinar (po polsku nazywany również webinarium) to seminarium internetowe o charakterze szkoleniowym lub informacyjnym. Wykorzystuje się w nim m.in. wideo, dźwięk, prezentacje multimedialne, udostępnianie ekranu oraz plików.
Takie spotkanie online ma miejsce w wirtualnej sali konferencyjnej, przy użyciu specjalnego oprogramowania. Najczęściej odbywa się w czasie rzeczywistym. Mogą w nim wziąć udział zaproszone osoby mające link, który umożliwia im dostęp.
Spis treści:
Do czego wykorzystuje się webinary?
Za pomocą webinaru można przeprowadzić szkolenie online, spotkanie biznesowe czy prezentację produktu. Zazwyczaj wykorzystywany jest on w celach edukacyjnych oraz w marketingu. Poprzez webinary można m.in. przedstawić ofertę swojej firmy, budować relacje z klientami czy też przekazać wiedzę na dobrze znany nam temat.
W ostatnim czasie z webinarów chętnie korzystają nauczyciele. Umożliwiają im one przeprowadzenie zdalnych zajęć. Wzrosło również ich użycie w firmach – okazują się bowiem bardzo przydatne w organizacji szkoleń wewnętrznych.
Czym się różni webinar od wideokonferencji?
Webinar różni się od wideokonferencji przede wszystkim liczbą prowadzących go osób. Może ich być nawet kilka, podczas gdy w przypadku konferencji jest to jeden prezenter.
Różnice dotyczą również możliwości interakcji pomiędzy osobami biorącymi udział w spotkaniu. Tak jak i wideokonferencja, webinar umożliwia obustronną komunikację pomiędzy uczestnikami a prowadzącym spotkanie, ich mikrofony i kamery pozostają jednak wyłączone. Nie oznacza to, że nie mają oni możliwości zadawania pytań – w każdym momencie mogą napisać wiadomość na czacie.
Rodzaje webinarów – przykłady
Webinaria można podzielić na rodzaje, zależnie od celu, który powinny zrealizować. To, co chcemy osiągnąć przy ich pomocy, będzie miało wpływ na ich wygląd. Poniżej prezentujemy te najpopularniejsze.
Webinary edukacyjne
Webinary edukacyjne to szkolenia przeprowadzane za pośrednictwem Internetu. Podczas ich trwania eksperci z danej dziedziny dzielą się swoją wiedzą z uczestnikami. Mogą one dotyczyć bardzo różnorodnej tematyki, np. inwestowania, medycyny, tłumaczeń czy konkretnych zagadnień związanych z nauką angielskiego. W ostatnim czasie zaczęły powstawać nawet webinaria przygotowujące do matury.
Webinary promocyjne
Są one szczególnie popularne wśród influencerów. Stanowią dla swoich autorów doskonałą okazję do powiększenia grona odbiorców. Podczas ich trwania mają oni możliwość podzielenia się z uczestnikami webinaru swoją wiedzą, zazwyczaj związaną z tym, czym się zajmują. Mogą one dotyczyć na przykład: zdobywania followersów w sieci, kręcenia vlogów czy edytowania video. Częstą formą jest również sesja pytań dotycząca życia prywatnego (tzw. Q&A).
Webinary sprzedażowe
Webinar jest też doskonałą okazją dla naszej firmy do przedstawienia oferty sprzedażowej. Umożliwia on dotarcie do szerokiego grona odbiorców, znajdujących się w dowolnym miejscu na świecie. Za jego pomocą można przedstawić jeden lub kilka produktów oraz odpowiedzieć na pytania zainteresowanych osób. Webinary umożliwiają również otrzymanie feedbacku od naszych klientów.
Webinar – zalety i wady
Największą zaletą webinarów jest ich dostępność. Można obejrzeć je w każdym miejscu na Ziemi, w którym masz zasięg internetowy. Nie ma znaczenia, czy siedzisz na kanapie w domu, na krześle biurowym, czy na plaży. Ponieważ nie musisz nigdzie jeździć, oszczędzasz wiele czasu. Ponadto istnieje opcja nagrywania webinarów. Umożliwia to ich późniejsze obejrzenie, gdy chcemy przypomnieć sobie istotne dla nas informacje lub nie mieliśmy możliwości uczestnictwa w transmisji. Nie trzeba się również martwić o sprawy organizacyjne, takie jak przygotowanie sali czy zorganizowanie cateringu. Webinar zapewnia zatem oszczędność czasu i pieniędzy.
Jako największą wadę webinarów można wymienić konieczność dostępu do Internetu oraz posiadania specjalnego sprzętu: mikrofonu, kamerki internetowej i głośników. Są one ważne, ponieważ to od nich będzie zależeć jakość transmisji. Kluczowe jest również miejsce, w którym jesteśmy – powinno ono być ciche i spokojne.
Pokój webinarowy
Pokój webinarowy to oprogramowanie, za którego pomocą przeprowadzamy webinar. Możemy do niego wejść za pośrednictwem przeglądarki lub aplikacji internetowej. Podstawowe elementy, które w nim znajdziemy, to: okno główne (umożliwiające nam wyświetlanie prezentacji), transmisja z kamery osoby prowadzącej, lista uczestników i prelegentów oraz czat.
Przykładowe narzędzia do prowadzenia webinarów
Poniżej prezentujemy kilka narzędzi, które służą do przeprowadzania webinarów:
- Google Hangouts
- Zoom
- ClickMeeting
- EasyWebinar
- Livestorm
- WebinarJam
Różnią się one między sobą m.in.: ceną (niektóre z nich mają darmowe opcje), maksymalną liczbą uczestników czy możliwościami zapisu transmisji i ich streamingu. Dlatego też, zanim zdecydujesz się na konkretny program, zastanów się najpierw, czego dokładnie potrzebujesz, i przeanalizuj ofertę dostępną na rynku.
Przydatne funkcje pokojów webinarowych
Zależnie od celu, w którym prowadzimy webinar, możemy potrzebować specjalnych funkcji. Warto zastanowić się, które z nich mogą okazać się przydatne, a później wybrać oferujący je program.
Poniżej prezentujemy przykładowe funkcje:
- wirtualna tablica
- czat tekstowy
- współdzielenie ekranu komputera
- przeprowadzanie ankiet
- nagrywanie transmisji
- możliwość streamingowania webinaru na różnych platformach (Facebook, Instagram, YouTube)
Jak osiągnąć sukces za pomocą webinaru?
Jeśli chcemy, aby webinar okazał się sukcesem i wsparł nas w działalności zawodowej, powinniśmy go dobrze przygotować. Warto skupić się na pracy nad naszymi wystąpieniami publicznymi – im swobodniej będziemy się czuć, tym lepiej wypadniemy. Pomoże nam też dobrze przygotowany plan treści i przestrzeganie go. Wsparciem mogą okazać się online webinary innych, doświadczonych już osób oraz wykorzystanie ich pomysłów w praktyce. Jeśli stresuje nas to, jak wypadniemy, możemy przeprowadzić wcześniej próbę generalną, czyli prezentację bez uczestników. Nagranie jej ułatwi nam przeanalizowanie, jakie błędy popełniliśmy.
Gdy upewnimy się już, że jesteśmy dobrze przygotowani, skontrolujmy również działanie naszego sprzętu technicznego. Nawet najlepiej przygotowany webinar będzie trudny do obejrzenia, jeśli wystąpią takie problemy jak: niestabilne łącze internetowe, zła jakość dźwięku lub obrazu czy rozpraszające odgłosy w tle. Aby ich uniknąć, upewnijmy się, jeszcze przed rozpoczęciem transmisji, że wszystko działa bez zakłóceń.
Ostatni ważny punkt, o którym łatwo jest zapomnieć w ferworze przygotowań, to promocja naszego webinarium. Jeżeli organizujemy spotkanie dla szerokiego grona odbiorców (a nie tylko np. dla pracowników naszej firmy), pamiętajmy o rozreklamowaniu go w mediach społecznościowych, aby dotrzeć do jak największej liczby osób. Również w przypadku, gdy nasz webinar jest przeznaczony dla konkretnej grupy, nie zapomnijmy o poinformowaniu jej we właściwy sposób i udostępnieniu wszystkich ważnych informacji (czas, miejsce – czyli wybrany program – temat spotkania itp.) poprzez kanał, do którego każdy zainteresowany będzie miał dostęp (np. mailowo).
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że dzięki naszemu artykułowi dowiedziałeś się, co to jest webinar, jak go przygotować oraz w czym może się okazać pomocny. Dzięki bogatej ofercie programów dostępnych na rynku z pewnością znajdziesz taki, który będzie odpowiadał Twoim potrzebom.
Jeżeli chciałbyś wziąć udział w webinarze uzupełniającym wiedzę zdobywaną podczas regularnych zajęć językowych bądź zorganizować takie spotkanie dla swoich pracowników – skorzystaj z naszej oferty kursów online!