Umiejętność sprawnego działania w ramach team work (z ang. praca zespołowa) to niezwykle istotna cecha, a jej posiadanie często decyduje o tym, czy dostaniesz lub utrzymasz pracę. Ma też ona wpływ na potencjalny awans. Co tak naprawdę decyduje o tym, czy ktoś potrafi odnaleźć się w team work?
Istnieje wiele cech, które trzeba posiadać, aby móc swobodnie pracować w zespole. W tym artykule znajdziesz te najważniejsze oraz wskazówki, jak je nabyć, a nawet rozwijać, aby team work nie sprawiał Ci nigdy żadnych problemów. Zwrócimy również uwagę na zachowania, których należy się wystrzegać, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia zakłóceń właśnie podczas pracy zespołowej.
Spis treści:
Po co team work?
Wiele miejsc pracy jest już w pełni świadomych roli pracy zespołowej. Nieważne, jakie masz wykształcenie, które kursy odbyłeś czy jakie umiejętności posiadasz – bez predyspozycji związanych z team work niezwykle ciężko będzie Ci się odnaleźć w środowisku zawodowym i budować swoją karierę w wielu branżach.
Cechy i wartości, które musisz mieć
Team work to ciężka praca. Trzeba włożyć wiele wysiłku w to, aby zespół dobrze działał, był maksymalnie produktywny i osiągał wysokie rezultaty. Zatem bycie członkiem takiego zespołu również wymaga pewnego trudu. Oczywiście niektóre cechy czy umiejętności posiadamy od zawsze; nad innymi trzeba popracować, aby je nabyć lub dobrze wykorzystać; z kolei jeszcze inne to cechy, których musimy się wyzbyć, aby nie stanowiły one przeszkody na drodze do stania się wyśmienitym member of team.
Cechy wrodzone
Jeśli mamy szerokie grono znajomych oraz przyjaciół, a także z łatwością nawiązujemy nowe kontakty, istnieje dużo prawdopodobieństwo, że odnajdziemy się w team work z równą naturalnością.
Charyzma
Według Słownika języka polskiego PWN jedna z definicji charyzmy to „szczególne cechy osobowości, którym osoba je posiadająca zawdzięcza niekwestionowany autorytet u ludzi i wpływ na nich”. Dysponowanie tą cechą wyróżnia nas z tłumu, ułatwia kontakty w zespole, a nawet przyczynia się do awansu, ponieważ jest ona poszukiwana u potencjalnych liderów. Zdobycie jej jest niemal niemożliwe, jeśli nie ma się naturalnych predyspozycji. Jeżeli posiadamy tę niezwykłą umiejętność, starajmy się ją jak najbardziej rozwijać.
Spójność zespołu
Pracownik, który chce dobrze czuć się w zespole, sam musi odpowiednio wyczuwać i kreować jego atmosferę. Kultura organizacyjna, w tym właśnie team work, jest bardzo ważna, aby stworzyć prężnie rozwijającą się firmę. Należy rozwijać komunikację i umiejętności uważnego słuchania, żeby jak najlepiej zrozumieć potrzeby innych i być w stanie im pomóc, jeśli zajdzie taka potrzeba. Niestety nie zawsze to wystarczy. Natura ludzka jest skomplikowana i czasami możesz spotkać ludzi, u których wyczujesz natychmiastowe zrozumienie, ale prawdopodobnie natkniesz się również na takich, z którymi przez lata nie będziesz w stanie się dogadać.
Odpowiedzialność
Ta cecha jest związana bezpośrednio z osobowymi cechami charakteru. Każdy odczuwa odpowiedzialność w inny sposób. Można uważać, że jest się odpowiedzialnym za siebie i swoją pracę, ale takie myślenie nigdy nie doprowadzi danej osoby do stanowiska lidera. Należy, nie całkowicie, ale do pewnego stopnia, brać również odpowiedzialność za innych pracowników tego samego zespołu. Wzajemne poczuwanie się do obowiązków grupy sprawi, że team work będzie jeszcze lepszy, a produktywność wzrośnie.
Cechy, nad którymi warto popracować
Nie wszystkie cechy muszą być wrodzone. Jest wiele takich, których zdobycie pozwoli Ci nadrobić niektóre braki i sprawić, że świetnie odnajdziesz się w team work. Wskazane jest, aby te cechy rozwijać w celu wzrostu wydajności każdego zespołu.
Etyka pracy
Każdy pracownik w ciągu swojej kariery wykształca zestaw zasad, których przestrzega. Podążanie za tymi regułami kreuje obraz ludzi jako pracowników. Postaraj się, aby w Twoim kodeksie znalazły się zasady, które przede wszystkim mają na celu jak najlepsze wspieranie współpracowników. Mogą to być wartości takie jak szacunek wobec pracy innych czy wspieranie wzajemnej pracy bez względu na osobiste urazy. To podejście pomoże wykształcić przejrzysty obraz ciebie jako pracownika, co przyczyni się do lepszej kooperacji w team work.
Decyzyjność
Decyzyjność to cecha, z którą wiele osób ma problem. Trzeba być osoba zdecydowaną, która zna swój cel i wytrwale do niego dąży. Wyznaczenie kolejnych kroków kariery nie tylko pomoże Ci w jej realizacji, ale może również zapobiec innemu powszechnemu zjawisku — prokrastynacji.
Elastyczność
Podczas gdy bycie człowiekiem zdecydowanym jest warte podkreślenia, nie można sobie pozwolić na bycie upartym. W wielu sytuacjach, aby team work zadziałał, kluczowy jest kompromis. Dostosowanie się do potrzeb innych przy jednoczesnym zadbaniu o własne to sztuka, którą niewielu opanowało. Należy słuchać innych i strać się znaleźć rozwiązanie, które będzie odpowiedzią na potrzeby każdego pracownika.
Cechy, których lepiej unikać
Istnieją również cechy, które mają również bardzo negatywny wpływ na team work. Rujnują one każdą próbę współpracy, a więc starajmy się pracować nad ich kontrolowaniem lub jeśli jest to możliwe, całkowitą eliminacją.
Egocentryzm
Jedną z najgorszych negatywnych cech, których należy się wystrzegać, jest egocentryzm. Widzenie tylko własnych potrzeb oraz niedocenianie pracy innych może doprowadzić wyłącznie do niezgody, a co za tym idzie do problemów w pracy zespołowej. Nie należy jednak mylić posiadania zbytniego ego z byciem decyzyjnym – to już w team work jest bardzo ważne.
Niekomunikatywność
Produktywna praca zespołowa nie istnieje bez dobrej komunikacji. Trzeba nie tylko dobrze przekazać swoje potrzeby – należy również nauczyć się uważnie słuchać innych. Wzajemne zrozumienie do kluczowy element dla team work, dlatego starajmy się, aby komunikacja zawsze była klarowna i rzeczowa.
Praca bez przekonania
Osoba, która wykonuje dany zawód bez przekonania, zawsze w pewien sposób będzie wpływała negatywnie na pracę innych i co jest konsekwencją, również na team work. Taki pracownik zazwyczaj nie jest zaangażowany i brakuje mu motywacji. Swoją postawą obniża morale współpracowników i negatywnie wpływa na team work. Starajmy się znaleźć pracę, którą będziemy wykonywali z pasją, a nasze zaangażowanie zdecydowanie udzieli się otaczającym nas ludziom.
Team building
Ważną częścią każdego team work jest team building. Istnieje wiele agencji, które się w tym specjalizują. Organizują one wyjazdy integracyjne czy też specjalne eventy, które pogłębiają więzi i wspomagają komunikację pomiędzy pracownikami. Uczestnictwo w tego typu spotkaniach zdecydowanie pomaga osiągnąć lepsze rezultaty związane z team work, dlatego jeśli pojawia się stosowna okazja, nie wahajmy się z niej skorzystać.
Podsumowanie
Praca związana z team work nie jest nigdy pracą na próżno. Prawie każdy zawód wymaga w mniejszym lub większym stopniu pracy zespołowej, warto więc włożyć wysiłek w to, aby przebiegała ona jak najsprawniej.
Jeżeli chcesz podnieść swoje kompetencje językowe, aby móc sprawniej działać w ramach team work w międzynarodowym środowisku pracy, skorzystaj z naszej oferty i zapisz się na jeden z kursów językowych. Oferujemy zajęcia z języka ogólnego, a także biznesowego (m.in. Business English) czy branżowego.