nauka języka angielskiego

Jak osiągnąć wysokie loty w nauce języka angielskiego? Część 2.

Maszyna wystartowała, ma ściśle wyznaczony cel i tor lotu. Nie pozostało jej nic innego, jak tylko spokojnie pokonywać przestworza. Jednak dobrze wiemy, że podczas lotu czekać może na nas wiele niespodzianek. Z pracą nad językiem angielskim jest podobnie. Początkowo z wielkim zapałem rozpoczynamy naukę języka obcego, mamy olbrzymią motywację i ściśle określone cele. Następnie często entuzjazm gaśnie, tłumaczymy sami sobie, że nauka języka angielskiego nie jest aż tak ważna, są przecież ważniejsze sprawy. Pomyśl teraz, co by się stało, gdyby pilot miał takie podejście. Wystartował, ale jakoś mu się przestało chcieć dalej lecieć. Jaki byłby efekt?

Przyjmij bezkompromisowe podejście do nauki języka angielskiego. Skoro start masz za sobą, to nie ma odwrotu. Podejmuj działania, aż do momentu, w którym osiągniesz cel. „Ale jakie działania? Co mam konkretnie robić? Jak myśleć, aby szybko zrobić postęp w nauce języka angielskiego?” – zapytasz.

Trzy kluczowe wskazówki poznasz poniżej.

  1. Na autopilocie: czy Twoje przekonania i przyzwyczajenia pomagają Ci osiągać cele językowe?

Podczas startu i lądowania pilot obsługuje samolot manualnie, ale co dzieje się podczas pozostałej części lotu? Bardzo duża jego część odbywa się poprzez włączenie funkcji autopilota, która pozwala na to, aby samolot był prowadzony przez zaawansowany technologicznie system, podczas gdy pilot tylko czuwa nad jego poprawnym funkcjonowaniem. Gdy uczymy się języka obcego, także jesteśmy wyposażeni w taki specjalistyczny system. Jest nim nasz mózg i wszystkie procesy, które wynikają z jego pracy, a zatem nasze przekonania i przyzwyczajenia. One są naszym autopilotem. Pojawia się tylko jedno ważne pytanie. Czy te przekonania i przyzwyczajenia są dobrze zaprogramowane? Czy prowadzą nas tam, gdzie chcemy, a zatem do zauważalnych postępów w nauce języka angielskiego, czy też sprowadzają nas na niewłaściwy tor lotu i sprawiają, że lecimy coraz niżej albo podcinamy sobie skrzydła?

Jak to jest u Ciebie? Oceń swoje efekty w nauce języka angielskiego, one są odpowiedzią na to pytanie.

Co zrobić, aby autopilot działał na naszą korzyść? Najpierw trzeba przyjrzeć się obecnemu oprogramowaniu, a więc zauważyć, co teraz myślisz na temat nauki języka angielskiego, własnego poziomu, możliwości zrobienia postępów. Spisz sobie na kartce swoje przekonania. Być może znajdzie się wśród nich jedno z poniższych:

  • Nie nadaję się do nauki języka angielskiego, nie mam zdolności w tej dziedzinie.
  • Nie mogę popełniać błędów, bo ktoś mnie negatywnie oceni.
  • Nauka języka zajmuje bardzo dużo czasu i długo nie widać efektów.
  • Za każdym razem, gdy popełnię błąd, myślę sobie: Tragedia! Tylko nie to! Porażka!

Jak uważasz – czy mając takie przekonania można szybko zrobić postęp w nauce języka angielskiego? Czy z takimi myślami można podejść do pracy nad językiem obcym z pełną wiarą w siebie i w możliwość osiągnięcia celu? Raczej nie. Myśląc „nie mam talentu do języka angielskiego”, będziesz szukać dowodów, które to potwierdzą. Popełnisz błąd – dowód gotowy. Nie zrozumiesz jakiegoś zagadnienia i pomyślisz: „A nie mówiłem, przecież ja się po prostu do tego nie nadaję!”. Błędne koło!

Zatem pierwszy etap to zauważenie swoich myśli związanych z nauką języka angielskiego. Gdy je dostrzeżesz, zastanów się i podejmij świadomą decyzję, czy tak właśnie chcesz myśleć, czy to Ci służy, gdzie Cię takie myślenie zaprowadzi? Oczywiście do zmiany zazwyczaj nie dochodzi jak za pstryknięciem palców. Stare myśli będą wciąż się pojawiać. Jednak kiedy zaczniesz je świadomie zauważać, będziesz mieć szansę decydować, czy chcesz tak myśleć, czy też wybierzesz przekonania, które będą Cię umacniać, na przykład:

  • Moje błędy świadczą o tym, że pracuję nad językiem i że się nie poddaję.
  • Nauka języka zajmuje czas, ale chcę znać ten język, więc poświęcę tyle czasu, ile trzeba.
  • Niektóre zagadnienia w języku angielskim są bardzo proste, a inne trudne. Jestem w stanie poradzić sobie z każdym z nich.
  • Gdy popełnię błąd, być może nie będzie to przyjemne, ale poradzę sobie z tym uczuciem.

Stwórz własne zdania, którymi stopniowo będziesz zastępować stare przekonania. Tak zaprogramowany autopilot przyspieszy Twoją podróż do celu.

  1. Czy popełniasz wystarczająco dużo błędów?

Pewnie miałeś nieraz okazję zobaczyć mapę z perspektywy kontrolera lotu. Pozaznaczane są na niej liczne linie, a każda z nich pokazuje tor lotu danego samolotu z punktu A do punktu B. Zazwyczaj jest to delikatny łuk, który sprawia wrażenie, że każdy lot odbywa się bez jakichkolwiek przeszkód i dokładnie po zaznaczonej linii. A jak jest w praktyce? W rzeczywistości przez większą część lotu samolot znajduje się poza wyznaczoną linią, nieustannie dostosowując się do otaczających go warunków. Pilot jest elastyczny, a jednocześnie przyświeca mu jeden cel: dotrzeć na miejsce. Ucząc się języka obcego, chcemy być nieomylni, chcemy mówić bezbłędnie od pierwszego dnia nauki. Innymi słowy, chcemy jechać po wyznaczonej prostej linii, myśląc, że taka strategia doprowadzi nas szybko do celu, a więc do perfekcyjnej znajomości angielskiego.

Nic bardziej mylnego. Jeśli nie popełniasz wystarczająco dużej liczby błędów, to znaczy, że Twój postęp w nauce języka obcego jest powolny. Stwórz sobie plik lub przeznacz oddzielny notes na zapisanie 5, 10, 15 błędów, które popełniłeś podczas rozmowy, którą przeprowadziłeś na spotkaniu w pracy, podczas prezentacji lub zajęć z języka angielskiego. Pogratuluj sobie, bo błędy świadczą o tym, że nie unikasz sytuacji, w których konieczne jest użycie języka angielskiego, tylko stawiasz im czoła. Jest jeszcze jeden ważny krok, który trzeba wykonać: przyjrzyj się swoim błędom i zastanów się, z czego one wynikają:

  • Czy jest coś, czego nie rozumiesz w danej strukturze gramatycznej lub słowie? Jeśli tak, zapytaj kogoś, kto rozumie, albo sam znajdź odpowiedź.
  • Czy błąd wynika z tego, że nie używasz danej struktury w sposób automatyczny, i po prostu zapomniałeś o niej podczas rozmowy lub prezentacji? Wtedy podczas ćwiczenia mówienia, skupiaj się z na tej strukturze. Poproś lektora, aby sygnalizował Ci, gdy użyjesz jej niepoprawnie.

Celebruj błędy, przyglądaj się im, pracuj z nimi jak z partnerami, którzy pomagają Ci wznosić poziom języka na coraz wyższy poziom.

  1. Czy leci z nami pilot, a więc kto jest odpowiedzialny za Twój postęp w nauce języka angielskiego?

W nauce języka angielskiego możesz przybrać jedną z dwóch ról: pasażera lub pilota. Jeśli jesteś pasażerem, siedzisz sobie wygodnie i liczysz na to, że pilot dowiezie Cię do celu. Czekasz i wykonujesz polecenia. Kierunek Twojej pracy nadaje lektor, to on wyznacza cele, pokazuje dokładnie, jak masz do nich dojść, z jakich materiałów korzystać, co konkretnie robić, a czego na pewno nie. Jak uczeń wykonujesz polecenia nauczyciela, zastanawiając się od czasu do czasu, czy temat ochrony środowiska jest Ci do czegoś potrzeby. No ale jest on w książce, więc trzeba się nim zająć. Czy taka rola Ci odpowiada? W których sytuacjach wchodzisz w tę rolę i czy ona Ci służy?

A może jednak jesteś pilotem? Jako pilot mocno trzymasz stery w swoich dłoniach. Wiesz, dokąd zmierzasz. Wiesz, dlaczego jest to dla Ciebie ważne. Przedstawiasz swoją wizję lektorowi. Nieustannie zastanawiasz się, jaki rodzaj ćwiczeń jest dla Ciebie najbardziej efektywny, ponieważ chcesz dotrzeć do swojego celu tak szybko, jak to możliwe. Wiesz, co lubisz i czego nie lubisz. Nie zwalasz winy na psa, żonę, męża, gdy nie znajdziesz czasu na pracę nad angielskim. To Twoja sprawa. Nie szukasz winy w zbyt mało ciekawym podręczniku, tworzysz swój własny. Lektor lub trener języka obcego jest dla Ciebie partnerem w tej drodze, pomaga Ci ją wytyczyć i doprecyzować, odkryć motywację i osiągnąć cel, ale to Ty jako pilot wiesz, że odpowiedzialność za dotarcie do celu jest w Twoich rękach.

Oto kilka wskazówek i pytań, które pomogą Ci przejąć odpowiedzialność za postęp w nauce języka obcego:

  • Czy wiesz, dlaczego chcesz skupić się na języku obcym? Jaka jest Twoja motywacja do pracy nad nim właśnie teraz?
  • W jakich obszarach potrzebujesz rozwinąć znajomość języka angielskiego? Czy dokładnie je określiłeś? Jeśli chcesz bardziej szczegółowo poznać ten temat, przeczytaj pierwszą część tego artykułu, którą znajdziesz tutaj.
  • Czy znasz swój styl uczenia się? Jak lubisz się uczyć? Jaki rodzaj pracy nad językiem jest dla Ciebie przyjemny a zarazem efektywny?
  • Co robisz, gdy motywacja i entuzjazm słabną? Czy poddajesz się i rezygnujesz z nauki języka angielskiego, czy działasz mimo słabszego dnia?
  • Czy przemyślałeś, jakie przeszkody mogą pojawić się w trakcie nauki, i czy jesteś na nie przygotowany?

Co teraz zrobisz? Jakie podejmiesz działanie? Proponuję wybranie jednego z trzech powyższych tematów i przyjrzenie się sobie. Zapytaj siebie: „Czy czuję, że jestem odpowiedzialny za swój postęp, czy też oddałem odpowiedzialność w cudze ręce? Czy zdania, które często nieświadomie powtarzam sobie w głowie pomagają w osiągnięciu celu, czy spowalniają postęp? Czy pozwalam sobie na popełnianie błędów, czy też lęk przed nimi powoduje, że wolę się nie odzywać?”.

 

Autor:

Natalia Kazik

Trener języka angielskiego

Certyfikowany coach neurojęzykowy