nauka języka angielskiego

4 niezbędne kroki przed rozpoczęciem nauki języka, czyli zadbaj o mocny start w nauce angielskiego – część 1.

Wyobraź sobie, że siedzisz w samolocie i niecierpliwie czekasz na start. Mija minuta za minutą. Wszyscy pasażerowie usadowili się już wygodnie na swoich miejscach. Wyjmujesz gazetę, wyciszasz telefon, rozglądasz się. Patrzysz na zegarek. Nagle słyszysz jakiś szum. „O, to już tuż-tuż” – myślisz– „zaraz ruszymy”.

W tym czasie w samolocie trwa przygotowanie do najtrudniejszej fazy lotu, od której zależy dalszy przebieg podróży. To dzięki temu przygotowaniu tor i kierunek lotu będzie właściwy oraz zostanie zachowane należyte bezpieczeństwo.

W końcu startujecie. Wciśnięty w siedzenie czujesz narastającą prędkość. Olbrzymia moc silnika powoduje, że samolot odrywa się od powierzchni ziemi i zaczyna się wyczekany lot.

Precyzja, skupienie, pełna moc są konieczne, aby skutecznie wystartować. Potem następują kolejne etapy, podczas których pilot nieustannie upewnia się, że samolot trzyma kurs i że jest na odpowiedniej wysokości, aby za jakiś czas spokojnie wylądować w odpowiednim miejscu.

Teraz wyobraź sobie, że zabierasz się za naukę angielskiego. Chcesz w końcu coś zmienić, zrobić prawdziwy postęp, przełamać się, bo wiesz, że znajomość języka angielskiego otworzy Ci wiele drzwi, da swobodę, pewność i możliwość rozwoju. Jest decyzja. I co następuje dalej? Czy masz plan działania, podobnie jak piloci przed startem samolotu? A może myślisz, że jakoś to będzie? W końcu nie pierwszy raz podchodzisz do nauki języka angielskiego.

Jeśli jednak zdecydujesz, że chcesz mieć plan działania, dzięki któremu zrealizujesz postawione cele w zakresie nauki języka obcego, zapraszam Cię do poznania czterech niezbędnych kroków.

 

Wizja pełna mocy – dlaczego chcę się uczyć języka angielskiego?

Gdy wyruszasz w podróż, zazwyczaj wiesz, w jakim celu lecisz w dane miejsce. Być może chcesz odpocząć albo masz spotkanie biznesowe w innym kraju. A czy wiesz, jaki jest cel Twojej nauki języka angielskiego? „Oczywiście, że wiem!” – odpowiesz. „Chcę po prostu lepiej znać ten język, ponieważ mam świadomość, że przyda mi się zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym”. No właśnie, „przyda mi się” jest bliżej niesprecyzowane, nie stoi za nim konkret, do którego mógłbyś wracać, aby na nowo ożywić swoją motywację do pracy nad językiem. Zatem zachęcam Cię do odpowiedzi na pytanie: W jakim celu chcę zapisać się na kurs języka angielskiego? Roztocz przed sobą wizję tego, jak znajomość języka obcego pomoże Ci w realizacji Twoich celów zawodowych i osobistych. Być może odpowiesz na to pytanie tak: „Mam dosyć unikania sytuacji, w których potrzebny jest angielski. Gdy spotkanie jest po angielsku, drżę ze strachu. Gdy mam napisać e-maila po angielsku, zlecam to komuś innemu. Gdy wiem, że mam pojechać za granicę na konferencję, odrzucam tę propozycję. Teraz chcę to zmienić. Chcę się skupić na nauce języka angielskiego, aby bez stresu uczestniczyć w spotkaniach, aby czuć swobodę i pewność, kiedy mówię po angielsku, aby nie rezygnować z udziału w konferencjach w języku angielskim, ale przyjmować tego rodzaju propozycje z radością i ze świadomością, że spokojnie sobie poradzę”. Jeśli zapytasz mnie, co zmieni się, gdy poziom mojego angielskiego znacznie się polepszy, powiem tak: „Będę mogła swobodnie rozwijać się w mojej firmie, a to zapewne przełoży się na lepsze stanowisko i wyższe zarobki”. I to właśnie jest mocna motywacja do nauki. Mamy konkret, który będzie towarzyszył nam przez kolejne miesiące pracy nad językiem. Jest to wizja, do której będziesz powracać, gdy przyjdzie chwilowe zniechęcenie.

 

Tor lotu – czy wiesz, w jakich sytuacjach najbardziej potrzebujesz języka angielskiego?

„Już wiem, po co chcę pracować nad językiem angielskim, ale od czego właściwie mam zacząć?” – zapytasz. „Na kursie było coś o Past Perfect i coś tam jeszcze, nie pamiętam. Jednak tak naprawdę, to chcę dyskutować na spotkaniu. To jest mi najbardziej potrzebne. Chcę wiedzieć, jak robić to profesjonalnie, aby nie sprawiać wrażenia, że mówię w sposób zbyt bezpośredni albo opryskliwy”. Zatem pierwszym pytaniem, które możesz sobie zadać, aby wiedzieć, nad czym pracować, jest: W jakich obszarach mojej pracy najbardziej potrzebuję angielskiego? Pomyśl o swoich zadaniach na najbliższy miesiąc. Które z nich realizujesz po angielsku? Które z nich chcesz umieć wykonywać po angielsku? Czy jest to, na przykład, prowadzenie negocjacji, prezentowanie, rozmowy telefoniczne, networking, small talk, opisywanie stopnia realizacji zadania lub dyskutowanie? Wypisz kilka najważniejszych punktów. Podobnie jak samolot ma wyznaczone punkty, które składają się na tor lotu, tak określone przez Ciebie obszary będą stanowić konkretny plan działania, dzięki któremu dotrzesz w wyznaczone miejsce.

Gdy masz już świadomość, jakie obszary Twojej pracy planujesz zrealizować w języku obcym, wspólnie z lektorem doprecyzuj je. Jeśli na Twojej liście znajduje się umiejętność prowadzenia dyskusji, warto rozbić ten temat na mniejsze podtematy, na przykład, prezentowanie swojego punktu widzenia, zgadzanie się z czyimś zdaniem, okazywanie sprzeciwu, zadawanie pytań, czy też wyrażanie wątpliwości, a więc wszystko, co możemy wykorzystać podczas negocjacji w języku angielskim. Dzięki takiemu podejściu nie będziesz przytłoczony ogromem pracy, ale skupisz się na jednym małym zagadnieniu.

 

Za sterami – czyli jakie są Twoje cele językowe?

Jeśli masz już doprecyzowane wspólnie z lektorem obszary pracy, przejdźcie teraz do kolejnego etapu, a więc do określenia struktur gramatycznych, nad którymi chcesz pracować. Najlepiej zrobić to poprzez rozmowę w języku angielskim. Lektor zadaje Ci pytania, dzięki którym ocenia, jakie struktury wymagają poprawy. Stwórzcie listę, biorąc także pod uwagę zagadnienia gramatyczne pomocne do realizacji obszarów tematycznych, które określiliśmy w poprzednim punkcie. Na przykład, jeśli jednym z punktów była umiejętność pokazania różnic pomiędzy rynkiem polskim a zagranicznym, będziesz potrzebować tworzenia przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym, a zatem znajomości comparative and superlative adjectives, na przykład „more saturated, less competitive”. Jeśli chcesz pracować nad negocjacjami w języku angielskim, przydadzą się okresy warunkowe, Conditionals, na przykład: “If you deliver the products within two days, we will pay you extra”. Dlatego bardzo ważna na tym etapie jest Twoja współpraca z lektorem, który pomoże Ci zidentyfikować te struktury, które są Ci faktycznie potrzebne do realizacji celów. Jednak, jak wyraźnie widać, w tym procesie to Ty trzymasz stery samolotu. Twój angielski jest w Twoich rękach.

8635

Mocna Wizja

W jakim celu chcę teraz zacząć pracować nad angielskim?

Co konkretnie zmieni się gdy osiągnę zamierzony cel?

8632

Konkretne cele

W jakich obszarach mojej pracy najbardziej potrzebuję angielskiego?

Na jakich zagadnieniach gramatycznych chcę się skupić?

8637

Dobra organizacja

W którym momencie dnia znajdę 5, 10, 15 minut na angielski?

Co będę robić w tym czasie?

Co zrobię gdy chwilowo stracę zapał do nauki?

Jakoś to (nie) będzie – o dobrej organizacji w nauce języka

Kiedy pilot siada za sterami samolotu, nie liczy na łut szczęścia. Nie ma nadziei, że jakoś doleci do celu. Ma precyzyjny plan, jest przygotowany na każdą ewentualność. Awaria silnika, jest plan B. Brak łączności z kontrolerem lotu, wie, co robić. Słabe samopoczucie, chwila drzemki (oczywiście, jeśli obok jest drugi pilot). Zaczynasz naukę języka angielskiego, ale doba ma nadal 24 godziny, a Ty nadal masz tyle samo obowiązków. Poza tym, znasz siebie, nie zawsze będzie Ci się chciało uczyć języka angielskiego. I co z tą wiedzą zrobisz?

 

Wprowadzenie angielskiego do swojego codziennego życia wymaga pewnej reorganizacji i planowania. Zastanów się:

  • W którym momencie dnia znajdę 5, 10, 15 minut na naukę języka angielskiego?
  • Co będę robić w tym czasie?
  • Co się stanie, gdy ominę jeden lub dwa dni nauki?
  • Co zrobię, jeśli chwilowo stracę zapał i nie będzie mi się chciało?

Przemyślenie odpowiedzi na te pytania to podstawa, aby stworzony plan działania wcielić w życie i aby nie został on tylko na papierze.

Wizja i świadomość, po co podejmuję się pracy nad językiem, precyzyjne określenie obszarów tematycznych i gramatycznych oraz praktyczna organizacja procesu nauki to trzy elementy, dzięki którym odpowiednio rozpędzisz się na pasie startowym. Tak, to dopiero początek, ale jak wiemy, wiele od niego zależy. A co na nas czeka podczas samego lotu? Wzloty, upadki, ptaki, turbulencje? Zapraszam do śledzenia kolejnych artykułów na stronie szkoły językowej Skrivanek – na pewno przyjrzymy się w nich procesowi pracy nad językiem obcym, zweryfikujemy, jakie pułapki mogą na nas czyhać oraz jak je omijać.

 

Autor:

Natalia Kazik

Trener języka angielskiego

Certyfikowany coach neurojęzykowy®